5 jan. 2010

Lingonsylt



1 kg rensade lingon
2 dl vatten
ca 500g socker (jag brukar ta mindre)

Koka lingonen i vatten 5-10 min. Ta bort det eventuellla skummet.
Rör ned sockret och koka sylten ett par minuter.
Ös upp sylten i rena varma burkar till kanten (jag häller i vatten som jag kokat i vattenkokaren medan sylten kokas) sätt genast på lock och ställ upp och  ner så att luften pyser ut och det bildas ett vakuum.

Det behövs inte tillsättat något konserveringsmedel i lingonsylt eftersom lingon innehåller naturligt bensoesyra som fungerar som konserveringsmedel.

2 kommentarer:

Daniella - BakeCake sa...

Hej!
God fortsättning på det nya året! Vilken härlig blogg du har, hittade den genom matbloggstoppen och jag kommer definitivt att titta in här fler gånger!

Om du har lust så kanske du kan titta in på min blogg där du kanske hittar något nytt recept? ;)
Du får också jätte gärna lämna en kommentar om vad du tycker om bloggen och gärna ge tips om vad jag kan göra bättre !
Ha det bäst!
Kram Daniella.

Emma sa...

Hej!
Vad roligt att du tittade in här och lämnade en kommentar, fortsätt med det!
Jag ska genast kolla in din blogg!