19 jan. 2009

Potatis och skinkgratäng

Potatis och skinkgratäng
Hade lite julskinka över, så igår tillagades en mycket god Potatis och skinkgratäng.

8-10 potatisar
1-3 morötter
400-500g skinka, kassler el dyl.
1 gul lök
Svartpeppar och salt
2,5 - 5 dl matlagningsgrädde
Riven ost

Ugn 225 grader

Skala och riv potatisen och morötterna i matberedaren. Strimla skinkan och skiva löken till ringar. Smörj en långpanna
Varva potatis, morot, peppar och salt, lök, skinka, morot, potatis, peppar och salt... Häll på matlagningsgrädden.
Grädda i ugn i ca 20-30 min, ta ut formen och strö på osten, grädda ytterligare 20-30 min.

2 kommentarer:

Annika sa...

testade receptet å tyckte det var gottigott! lade till 4 sorters örter för att få lite extra sting på den! Länkade till din blogg..

Emma sa...

Va kul! Det går att variera med en massa olika kryddningar, jag har använt mig av rödbetor med, det blir mumsigt men väldigt rosa! ;) Jag ska genast kolla in din blogg. Kul att du länkade!