13 feb. 2012

Flygande Jakob

Klassiker från 70-talet!
Jag har ätit flygande Jakob hemma hos andra förut, men aldrig tillagat det själv. Härom dagen tyckte jag det var dags! Så här gjorde jag:


Ugn: 225 grader


ca 4 port.
2 stora kycklingfileér, tärnade, som jag stekte på tillsammans med paprikapulver, salt och cayennepeppar. (grillad kyckling går lika bra).
3 dl grädde ( jag tog vispgrädde, men mellangrädde går lika bra)
1 dl chilisås
1 dl salta jordnötter
1½ skivad banan
1 paket bacon


Lägg kycklingen i en ugnssäker form och strö på jordnötter och banan i ett jämt lager.
Vispa grädde och chilisås, bred över kycklingen. Gratinera i ugn ca 20 minuter.
Knaperstek bacon och lägg på hushållspapper så att fettet sugs upp.
Strö baconet över kycklingen. Servera med ris och sallad.



Inga kommentarer: